جستجو کردن

نوشته های اخیر

کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند و امن ترین طبقه ساختمان

  • اگر قصد خرید خانه دارید و می خواهید بدانید که کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و همچنین امن ترین طبقه ساختمان در برابر زلزله کدام طبقه است، در این مطلب ضمن بررسی تفاوت سازه ها با یکدیگر و مزایا و معایب هر کدام، مواردی که در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند را معرفی میکنیم.

    کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند و امن ترین طبقه ساختمان
    کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند و امن ترین طبقه ساختمان

    از آنجایی که نقاط زیادی از تهران روی گسل قرار گرفته و برخی از نقاط آن که در حال حاضر ساخت و ساز در آنجا انجام شده گسل نارنجی می باشند، بسیاری از خانه هایی که در این مناطق ساخته شده است می بایست استانداردی را به منظور مقاوم سازی در برابر زلزله رعایت کنند اما ممکن است تضمینی در اجرای صحیح آن وجود نداشته باشد که در نهایت به عنوان خریدار می توانید خود به صورت مستقل و با آگاهی از مواردی که ضروری است، خانه مقاوم در برابر زلزله را تشخیص و انتخاب کنید.

    کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند

    در مطلبی تحت عنوان آیا چیتگر روی گسل قرار دارد، نقشه ای کلی از گسل های تهران به ترتیب کم خطر و پر خطر را منتشر نمودیم و اگر مشاهده فرمایید خواهید یافت که تهران به طور کلی روی گسل است اما در مناطقی نارنجی و در برخی مناطق زرد که کم خطر است می باشد.

    برای اینکه بدانید کدام خانه ها در برابر زلزله مقاوم ترند، اول باید بدانید که در زلزله وزن سازه و انعطاف پذیری آن حرف اول در مقاوم سازی را می زند. از میان 2 اسکلت فلزی و بتنی، سازه فلزی نزدیک به 60 درصد سبکتر است بتنی است و در مورد انعطاف پذیری، سازه فلزی قابلیت کششی دارد اما بتن ترک می خورد و از هم می پاشد.

    ولی این را بدانید که اجرا و هزینه اسکلت فلزی بسیار بالاست ولیکن اجرای راحتی دارد و به دلیل کاهش هزینه ها معمولا سازه های کوچک را با سازه بتنی اجرا می کنند. پس در واقع عمده ساختمان ها را می توانید بتنی در نظر بگیرید که تنها در برابر آتش سوزی نسبت به فلزی مقاوم ترند و در برابر زلزله بسیار ضعیف عمل می کنند.

    کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند
    کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند

    اما یکی از تفاوت های مجتمع با برج ها در همین است که برج ها باید به صورت فلزی ساخته شوند و نمی توان یک برج +15 طبقه را به صورت بتنی اجرا نمود. در بالا اشاره نمودیم که ممکن است استاندارد هایی از سوی شهرداری وجود داشته باشد اما اینکه درست اجرا شده باشد جای سوال دارد و معمولا هم خلاف از سوی سازنده ها بسیار است.

    ولیکن یک سازنده نمی تواند یک برج را با تقلب یا کم کاری بسازد زیرا یک ساختمان 5 یا 6 طبقه نیست که در نهایت جمع شود و اگر اجرا واقعا مهندسی شده نباشد، سازه به اتمام هم نمیرسد پس اگر می خواهید یک خانه مقاوم در برابر زلزله را انتخاب کنید زندگی در برج های تهران می تواند خیال شما را از این بابت راحت کند علی الخصوص اگر اطلاع از سابقه ساخت سازه داشته باشید.

    پس سازه های فلزی با سیستم های ضد زلزله دارای تحمل بار بیشتر، وزن کمتر و انعطاف بیشتری هستند و در برابر زلزله مقاوم ترند.

    امن ترین طبقه ساختمان در برابر زلزله

    امیدواریم که هیچگاه زلزله مخربی در کشور ما رخ ندهد ولیکن اگر تصاویر کشورهای آسیب دیده از زلزله را مشاهده کنید، آنچه از یک ساختمان میماند تپه ای از خاک است. پس بر خلاف تصور عده بسیاری که طبقات پایین ساختمان را ایمن ترین در برابر زلزله می دانند زیرا تصور آنها این است که می توانند سریعتر از ساختمان خارج شوند، طبقات بالایی ساختمان امن ترین طبقات در برابر زلزله می باشند.

    تصور کنید که یک ساختمان 6 طبقه اسکلت بتنی دچار آسیب شود و از بالا وزن سازه بر روی طبقات پایین وارد می شود و تخریب می کند و هر چه پایینتر باشید آسیب بیشتری خواهید دید.

    امن ترین طبقه ساختمان در برابر زلزله
    امن ترین طبقه ساختمان در برابر زلزله

    به همین دلیل است که برج ها به نحوی ساخته می شوند که تمامی این موارد در آنها رعایت شود و بد نیست بدانید که در حال حاضر بلندترین برج های تهران به غیر از برج میلاد، برج بین الملل با 50 طبقه است که بیشتر از 30 سال پیش ساخته شده و نوساز ترین و بلندترین برج مربوط به نیرو زمینی ارتش است که 40 طبقه در منطقه 22 است و شامل 4 برج است.

    برای اطلاع از شرایط پیش فروش تعاونی های مسکن ارتش می توانید صفحه مربوط را دنبال کنید زیرا برج های در حال ساخت دیگری با همین طبقات وجود دارد که توسط ارتش در حال اجرا است و به صورت اقساطی قابل خریداری می باشد.

    مقاومت خانه های قدیمی در برابر زلزله

    خانه های قدیمی به 3 مدل فلزی، بتنی و بنایی ساخته شده اند که مورد آخر یعنی بنایی ضعیف ترین حالت است و به طور کلی مقاومتی در برابر زلزله در آن وجود ندارد.

    متاسفانه بسیاری از ساختمان های قدیمی بیش از 30 الی 40 سال در شهر تهران وجود دارد که باید تخریب و نوسازی شوند و جدا از اینکه آپارتمان های قدرالسهم دار به حساب می آیند، یعنی قابلیت ساخت و ساز و مشارکت در آن ها به دلیل وجود سهم زمین وجود دارد، برای امنیت ساکنین لازم است که این کار انجام شود.

    مقاومت خانه های قدیمی در برابر زلزله
    مقاومت خانه های قدیمی در برابر زلزله

    اما اگر قصد این کار را ندارید و می خواهید بدانید که مقاومت خانه های قدیمی در برابر زلزله چقدر است در نهایت برای اسکلت بتنی و بنایی ضریب اطمینان زیادی وجود ندارد و اسکلت های فلزی نیز به نوع جوشکاری و مقاومت کششی آهن استفاده شده بستگی دارد که آن هم مشخص نیست.

    اگر زلزله مخربی بیاید تفاوت نمی کند که خانه شمالی باشد یا جنوبی و یا اسکلت قدیمی فلزی باشد یا جدید بتنی در نهایت تنها چیزی که مطرح می شود این است که کدام ساختمان آسیب کمتری می بیند و جان ساکنین را بیشتر حفظ می کند و آنچه باید در نظر داشته باشید این است که میزان تخریب است که متفاوت است.

    افزایش مقاومت خانه های قدیمی

    متاسفانه تفکر عموم مردم این است که حادثه برای همسایه ست و همیشه خود را مصون از اتفاقات میدانیم، پیشنهاد اول ما این است که این دسته از خانه ها را نخرید اما اگر می خواهید خانه ای قدیمی بخرید و یا در آن از گذشته زندگی می کنید بهتر است برای افزایش مقاومت آن اقدام نمایید.

    برای مقاوم سازی این خانه‌ها، ابتدا باید یک ارزیابی دقیق از وضعیت ساختمان انجام شود. این ارزیابی شامل بررسی سازه، مصالح به کار رفته و شناسایی نقاط ضعف احتمالی است. پس از این ارزیابی، می‌توان اقدامات زیر را برای بهبود مقاومت ساختمان انجام داد:

    1. افزودن دیوارهای برشی: این دیوارها باعث افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای جانبی ناشی از زلزله می‌شوند.
    2. استفاده از بادبندها: نصب بادبندهای فلزی یا چوبی در نقاط استراتژیک ساختمان می‌تواند به پایداری بیشتر آن کمک کند.
    3. تقویت اتصالات: اتصالات بین اجزای مختلف ساختمان مانند دیوارها، سقف و ستون‌ها باید تقویت شوند تا از جدا شدن آن‌ها در هنگام زلزله جلوگیری شود.
    4. تعمیر و تعویض مصالح ضعیف: بخش‌های آسیب دیده یا ضعیف ساختمان باید تعمیر یا با مصالح جدید و مقاوم جایگزین شوند.
    5. نصب سیستم‌های کاهش لرزش: استفاده از دمپرها و سایر سیستم‌های کاهش لرزش می‌تواند به جذب انرژی زلزله و کاهش خسارات کمک کند.

    با انجام این اقدامات، می‌توان خانه‌های قدیمی را به طور موثری در برابر زلزله مقاوم‌سازی کرد و از خطرات ناشی از آن کاست.

    ساختمان های ضد زلزله در تهران

    در شهر تهران ساختمان های ضد زلزله را در صورتی که تخصص و آگاهی داشته باشید و مراحل ساخت را نظارت کرده باشید می توانید شناسایی کنید. معمولا سازنده ها نیز مدارکی مستند از مراحل ساخت تهیه می کنند که نشان دهند مقاوم سازی در برابر زلزله انجام شده است.

    اما اگر می خواهید خیالتان راحت باشد، برج ها را انتخاب کنید که چندین سیستم ضد زلزله در آنها تعبیه شده و باید شود زیرا جزو مراحل ساخت است.

    ساختمان های ضد زلزله در تهران
    ساختمان های ضد زلزله در تهران

    در حال حاضر منطقه 22 تهران که یکی از بهترین محله های غرب تهران برای زندگی است در طرح تفصیلی شهرداری قرار دارد یعنی تنها نقطه است که برج سازی در آن انجام می شود و تمامی برج ها نیز استاندارد بالایی در برابر زلزله دارند و جزو برج ها و ساختمان های ضد زلزله تهران به شمار می آیند.

    برای بررسی بیشتر می توانید برج های الهیه و فرشته را بررسی نمایید که یک نمونه نزدیک به تحویل و در حال ساخت می باشند و همچنین برای خرید پروژه های دولتی نیز در بالا صفحه ای جداگانه معرفی شده است که شرایط ساخت بهتر و اقساط پایین تری برای خرید دارند.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که کدام ساختمان ها در برابر زلزله مقاوم ترند و همچنین امن ترین طبقه ساختمان در برابر زلزله کدام است و چه ساختمان هایی را می توانید به عنوان ساختمان ضد زلزله در تهران انتخاب نمایید تا با خیال راحت بتوانید در آن زندگی کنید.

    در نظر داشته باشید که برج ها به عنوان ایمن ترین ساختمان در تهران معرفی شده اند و می توانید برای شرایط اقساطی خرید خانه در آن ها با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و جزئیات بیشتری کسب نمایید.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه