جستجو کردن

نوشته های اخیر

نمودار قیمت مسکن شهر تهران (مرداد ماه 1403)

در این مطلب نمودار قصد بررسی قیمت مسکن تهران را در بازه های زمانی مختلف داریم و همچنین در ادامه می خواهیم جزئی تر به موضوع نگاه کنیم یعنی رشد مناطق مختلف تهران را در آن مقایسه کنیم و در نهایت شهر تهران را با دیگر شهر های ایران مقایسه نماییم و همه این اطلاعات را در قالب نمودار مشخص نماییم.

منبع آماری که در این مطلب ارائه می دهیم از منابع رسمی مانند مرکز آمار و آرشیو اطلاعاتی ما و بازار است. ما در تهران برج در حوزه مسکن شهر تهران و فروش پروژه های در حال ساخت به صورت اقساطی فعالیت داریم و آرشیوی که از قیمت ها داریم واقعی و بر اساس معاملات انجام شده در بازار است.

علت استفاده از هر 2 منبع این است که به عقیده ما آمارهای اعلام شده توسط مرکز آمار یا نرخ تورمی که بانک اعلام می کند با واقعیت جامعه متفاوت و کمتر است و به منظور دقیق تر شدن آمار، از منابع محلی و آرشیو اطلاعات استفاده نمودیم.

نمودار قیمت مسکن شهر تهران

اگر بخواهیم نمودار قیمت مسکن تهران را در قالب نمودار در بازه ده ساله بررسی نماییم، بر اساس آمار و اطلاعاتی که پیش تر در متوسط قیمت مسکن در تهران در 10 سال اخیر انجام داده ایم، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران از سال 1394 الی خرداد ماه سال 1403 به شرح زیر می باشد. توجه داشته باشید که بازه زمانی ما در سال جاری تا ماه سوم است ولیکن بازه سال های قبلی را در اسفند ماه در نظر گرفتیم در نتیجه آمار سال 1403 را موقت در نظر داشته باشید و ملاک اصلی آمار پایان سال است:

نمودار قیمت مسکن شهر تهران
نمودار قیمت مسکن شهر تهران

آنچه مشخص شده این است که بر اساس گزارشی که مرکز آمار منتشر نموده قیمت مسکن در شهر تهران 3 میلیون و 740 هزار تومان در سال 1394 بوده و در خرداد ماه سال 1403 به ازای هر متر 85 میلیون و 900 هزار تومان است یعنی افزایش 2196 درصدی یا به عبارتی 22 برابر شدن قیمت مسکن شهر تهران در این بازه زمانی رخ داده است.

در بخش دیگری با عنوان نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران بیشترین و کمترین میزان رشد در مناطق مختلف شهر تهران بررسی شده است که به شرح زیر می باشد:

نمودار تغییرات قیمت مسکن در مناطق تهران نسبت به تورم
نمودار تغییرات قیمت مسکن در مناطق تهران نسبت به تورم

بر اساس این نمودار، منطقه 1،2،5 و 22 بیشترین آمار رشد قیمت را در شهر تهران داشته اند و مناطق 4،17،8 و 16 کمترین رشد قیمت را از میان مناطق دیگر شهر تهران داشته اند.

علت این موضوع پیش تر در مطلبی با عنوان شرق تهران بهتر است یا غرب بررسی شده و به صورت خلاصه در اینجا اشاره می نماییم که رشد و گسترش تهران طی 40 سال گذشته از سمت غرب بوده و هم منطقه ای که نوساز باشد رشد قیمت بیشتری از مناطق قبلی پیدا می کند به جز منطقه 1 و 2 که جزو برند ها به شمار می آیند و در حال حاضر منطقه 22 جدیدترین و آخرین نقطه قابل ساخت در غرب تهران است.

نمودار مقایسه قیمت مسکن تهران با تورم

حال اگر بخواهیم در همین بازه بررسی شده در بالا، یعنی سال 1394 الی سال 1402، تورم را محاسبه کرده و ببینیم که آیا مسکن با تورم رشد کرده یا خیر، بر اساس نرخ تورم تادیه مهریه بانک مرکزی که به عقیده ما دقیق ترین شاخصی از تورم است که توسط بانک اعلام می شود، نمودار تورم در این سال ها به شرح زیر می باشد:

نمودار تورم از سال 1394 الی 1402
نمودار تورم از سال 1394 الی 1402

 

در بالا مشاهده می کنید که تورم در هر سال چند درصد افزایش یافته است و حاصل مجموع آن نشانگر این است که اگر یک کالا در این بازه زمانی 11.8 برابر رشد قیمت داشته است در حالی که در بالا مشاهده نمودید مسکن در همین بازه که البته 3 ماه بیشتر یعنی تا خرداد 1403 رشد قیمت 22 برابری داشته است که از تفریق آنها به این نتیجه می رسیم که رشد قیمت مسکن 10 برابر بیشتر از تورم بوده است.

حال بر اساس اطلاعاتی که پیش تر در نمودار قیمت مسکن در 5 سال گذشته و همچنین در بالا جمع آوری شده است درصد رشد قیمت مسکن نسبت به تورم در نمودار زیر مشخص می شود.

نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبل تر
نمودار درصد رشد قیمت مسکن نسبت به سال قبل تر

نمودار بالا نشان می دهد که در سال 1399 و بعد از آن سال 1401 بیشترین افزایش قیمت مسکن را داشته ایم. پس می توان در جواب به این سوال که آیا مسکن گرانتر می شود پاسخ داد که تا زمانی که تورم در کشور وجود دارد، قیمت مسکن افزایش می یابد و از آنجایی که تورم در کشور همیشه سیر صعودی داشته، پس مسکن گرانتر نیز می شود. در قسمت بعدی قیمت مسکن شهر تهران را نسبت به دیگر شهر های کشور در این بازه بررسی خواهیم نمود.

مقایسه قیمت مسکن تهران با دیگر شهرهای ایران

حال اگر بخواهیم بدانیم که رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به دیگر شهر های کشور چقدر بوده است، بر اساس آرشیو قیمت مسکن در شهرهای مختلف در بازه 10 ساله نموداری برای شما ایجاد کرده ایم که می توانید در پایین مشاهده کنید.

بر اساس میانگین افزایش قیمت در شهر های ایران که در بالا به صورت نمودار مشخص شده است می توان گفت که قیمت خانه در کدام شهر ها بیشتر از همه رشد کرده و در کدامیک کمتر است. به ترتیب شهرهای تهران، کرج و تبریز بیشترین افزایش قیمت را داشته اند و سنندج، قزوین و اهواز در رتبه آخر با کمترین میزان رشد قیمت قرار گرفته اند. مهمترین عامل تاثیر گذار در قیمت مسکن در برخی از شهرها بحران آب و کمبود فرصت های شغلی بوده است.

نمودار افزایش قیمت مسکن در شهر های ایران طی 10 سال
نمودار افزایش قیمت مسکن در شهر های ایران طی 10 سال

همچنین می توان گفت که در نمودار فوق، شهر کرج نیز پس از تهران قرار گرفته است که به عقیده ما عمده افزایش قیمت ها مربوط به شهرهای جدیدی است که در غرب تهران ایجاد شده اند، مانند شهرک اندیشه که برای عده ی بسیاری که توان خرید خانه در تهران را ندارند، سرمایه گذاری در اندیشه گزینه مناسبی به نظر می آید.

جدا از اینکه در خود شهر تهران، مناطقی وجود دارند که نسبت به دیگر مناطق رشد بیشتری داشته اند و به همین دلیل می توان گفت که فروش خانه برای سرمایه گذاری در شهرهای رو به رشد و مناطقی که رشد بیشتری داشته اند می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد زیرا آنچه از آمار شهر کرج مشخص شده نشانگر این موضوع است که گسترش تهران به سمت غرب باعث شده است که استان البرز که در همسایگی غربی تهران است تحت تاثیر قرار گیرد.

چه عواملی باعث رشد قیمت مسکن تهران شده است؟

تهران پایتخت کشور است و فرصت های شغلی و امکانات شهری بیشتری در آن نسبت به دیگر شهرها قرار دارد. در حالی که بسیاری از نقاط کشور ممکن است با چالش هایی نظیر کم آبی و قطع شدن برق مواجه باشند، استان تهران همیشه در حالتی قرار دارد که کمترین میزان آسیب پذیری در برابر این معضلات را دارد.

اگر در قصد خرید ملک در شهر های دیگر را دارید، این موارد را باید در نظر بگیرید و اگر قصد خرید ملک در شهر تهران را دارید باید رشد و آینده منطقه را مد نظر قرار دارید و بدانید که چه خانه هایی را نخرید تا در نهایت سرمایه شما ارزش افزوده بیشتری پیدا کند.

چه عواملی باعث رشد قیمت مسکن تهران شده است؟
چه عواملی باعث رشد قیمت مسکن تهران شده است؟

جدا از این موارد فرصت های شغلی گزینه مهمی است که باعث می شود عده زیادی برای کار، تحصیل و زندگی به پایتخت کوچ کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت آن خواهد شد و به دلیل کمبود فضای ساخت در این شهر و بسته بودن از سوی شرق و جنوب، به سمت غرب گسترش یافته است.

همچنین در نظر داشته باشید که مناطق غربی تهران پس از منطقه 1و2 که مناطق 5 و 22 که بهترین محله های غرب تهران برای زندگی میباشند بیشترین آمار معاملات مسکن را دارا می باشند و رشد قیمت آن ها پس از 2 منطقه اول تهران، بیشترین آمار را در شهر تهران دارد.

آینده قیمت مسکن در شهر تهران

واقعیت را باید پذیرفت که تهران، مقصد نهایی برای افرادی است که به دنبال کیفیت زندگی بالاتر و فرصت و شانس بیشتر برای کسب و کار خود هستند. شکل تهران مانند پایتخت شهرهای بزرگ دنیا در حال تغییر است، در کشورهای دیگر خرید خانه در پایتخت بسیار مشکل است و قیمت بسیاری بالایی دارد و شهرهایی در اطراف پایتخت وجود دارد که مردم در آنجا ساکن می شوند و برای رفت و آمد به پایتخت می روند.

در تهران نیز این روند عادی شده است و روزانه از شهرهای اطراف تهران به سوی آن روانه می شوند، از سویی دیگر منطقه 22 تهران که آخرین منطقه در غرب تهران است آخرین محدوده قابل ساخت در تهران است که دیگر منطقه ای به شهر تهران اضافه نخواهد شد و به همین دلیل می توان گفت که آخرین فرصت خرید خانه با شرایط اقساطی در این منطقه برای افرادی که سرمایه محدوده در اختیار دارند و قصد خرید مسکن در تهران را دارند فراهم است.

حال اگر می خواهید بدانید که علت این فرصت چیست در پاسخ باید بدانید که ارگان های دولتی مالکیت عمده زمین های این منطقه را در اختیار دارند و تعاونی های آنها مشغول ساخت و ساز در این منطقه می باشند، بسیاری از اعضا سهم خود را در بازار به فروش می رسانند و در نتیجه خریدار جدید می تواند قرارداد آنها را با همان شرایط ادامه دهد که به همین دلیل شرایط پرداخت اقساط طولانی مدت با پیش پرداخت های کم مانند 1 الی 2 میلیارد وجود دارد.

آینده قیمت مسکن در شهر تهران
آینده قیمت مسکن در شهر تهران

برای آشنایی با چیتگر و اینکه منطقه 22 تهران شامل چه محله هایی است می توانید مطلب مربوط به آن را مطالعه نمایید. همچنین اگر قصد خرید در این منطقه با شرایط پرداخت اقساط از پروژه های دولتی، خصوصی و مشارکت بخش خصوصی و دولتی دارید می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس گرفته و یا بخش مربوط به پیش فروش تعاونی مسکن ارتش که یکی از فعالترین ارگان های سازنده در منطقه 22 است را مشاهده فرمایید.

دیگر ارگان ها نیز در این محدوده مشغول به ساخت و ساز هستند ولیکن بیشترین آمار ساخت و ساز مربوط به ارتش و سپاه است زیرا این 2 ارگان موظف هستند برای هر کدام از اعضای خود تا پیش از بازنشستگی حداقل 1 مسکن تامین نمایند.

جمع بندی

در این مطلب به صورت جامع نمودار قیمت مسکن شهر تهران را بررسی نمودیم و پس از آن مناطق مختلف تهران را از نظر رشد قیمت بر روی نمودار آوردیم و در ادامه افزایش قیمت مسکن شهر تهران را نسبت به تورم بررسی نمودیم.

در نهایت افزایش قیمت تهران را با شهرهای دیگر بررسی نمودیم و تمامی سعی ما بر این بوده که مطلبی جامع و ارزشمند را در اختیار شما قرار دهیم که بر اساس آمارهای اصلی و تجربیات ما که حاصل از تخصص  در حوزه مسکن شهر تهران است جمع آوری شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه های در حال ساخت شهر تهران با شرایط پرداخت اقساطی می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

 

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه