جستجو کردن

نوشته های اخیر

نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

اگر به دنبال خرید خانه در شهر تهران هستید و می خواهید بدانید تغییرات قیمت در کدام مناطق تهران بیشتر و کدامیک کمتر است، در این مطلب به بررسی دقیق و همچنین دلیل پیشرفت و عدم پیشرفت برخی از مناطق نسبت به یکدیگر می پردازیم تا بدانید که در آینده کدام منطقه آینده بهترین برای خرید شما خواهد داشت.

به همین منظور ضمن جمع آوری اطلاعات به صورت دقیق از سطح اینترنت و همچنین آرشیو خود ما که در حوزه مسکن شهر تهران فعالیت داریم، نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را بررسی خواهیم نمود. در نظر داشته باشید که رشد قیمت ابتدا به صورت سالانه محاسبه شده و در نهایت با یکدیگر جمع زده شده است که درصدی که بدست آمده تفاوت قیمت ملک در مناطق مختلف در بازه 10 سال گذشته، یعنی سال 1392 الی 1402 می باشد.

نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

اول از همه بهتر است بدانید که رشد قیمت مسکن در بازه 10 ساله 22 برابر به صورت میانگین بدر شهر تهران بوده است.افزایش قیمت در تهران پیش تر در مطلبی تحت عنوان متوسط قیمت مسکن در تهران در 10 سال اخیر محاسبه شده است که بر طبق همان آمار نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران به شرح زیر ترسیم شده است:

نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران
نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

همانطور که در بالا مشاهده فرمودید مناطق 1،3،5 و 22 بیشترین درصد رشد قیمت در بازه 10 ساله داشته اند و مناطق 8،17،4 و 16 کمترین میزان رشد قیمت را داشته اند. البته در نظر داشته باشید که منطقه 4 به دلیل وسعت زیادی که دارد و محله های ضعیف در کنار محله های خوب در آن قرار گرفته شده است، میانگین قیمت آن پایین آمده است و آمار محله های خوب آن می تواند در کنار مناطقی که بیشترین آمار را داشته اند قرار بگیرد.

نمودار تغییر قیمت در مناطق تهران، بیشترین و کمترین

حال شما می توانید نمودار تغییر قیمت در مناطق تهران را بر اساس بیشترین و کمترین اعلام شده مشاهده فرمایید تا متوجه شوید که همین مناطق نسبت به یکدیگر چقدر تفاوت داشته اند:

نمودار بیشترین رشد قیمت در مناطق تهران
نمودار بیشترین رشد قیمت در مناطق تهران

 

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می فرمایید به ترتیب منطقه 1، 2، 5 و 22 بیشترین رشد قیمت را از میان مناطق 22 گانه تهران داشته اند و در ادامه می توانید نمودار کمترین رشد قیمت را از میان 4 منطقه آخر در شهر تهران مشاهده فرمایید. در نظر داشته باشید که این جدول به این معنی نیست که ارزان ترین مناطق تهران برای خرید خانه در تصویر زیر می باشد بلکه این نقاط کمترین رشد قیمت را داشته اند و صرفا دلیل نمی شود که قیمت آن ها نسبت به دیگر نقاط تهران پایین تر باشد.

نمودار کمترین رشد قیمت در مناطق تهران
نمودار کمترین رشد قیمت در مناطق تهران

در تصویر بالا مشاهده می شود که منطقه 8 کمترین رشد قیمت را داشته و بعد از آن منطقه 17، 4 و 16 قرار گرفته اند. حال در ادامه می بایست رشد قیمت را نسبت به تورم مقایسه نماییم.

نمودار رشد قیمت مناطق تهران نسبت به تورم

اگر بخواهیم نرخ تورم را محاسبه کنیم، بر اساس آمار رسمی نمی توان به عدد صحیح رسید اما نرخ تادیه مهریه که توسط بانک مرکزی اعلام میشود، دقیق ترین نرخی است که می توان روی آن حساب نمود. بر اساس این آمار، تورم در بازه 10 سال بین 1392 الی 1402 معادل 17 برابر بوده است که ما این عدد را با جمع زدن نرخ هر سال با سال قبل به دست آوردیم تا بتوانیم دقیق تر به این نتیجه برسیم که آینده سرمایه گذاری در مسکن چه خواهد بود.

یعنی قیمت یک کالا در بازه 10 ساله، 17 برابر شده است که منطقی است. حال اگر بخواهیم نمودار رشد قیمت مناطق تهران نسبت به تورم را محاسبه کنیم می توانیم ببینید که مناطق تهران بر اساس تورم چند درصد بیشتر رشد نموده اند:

منطقه درصد رشد به نسبت تورم منطقه درصد رشد به نسبت تورم منطقه درصد رشد به نسبت تورم
1 57.53% 8 15.41% 15 28.24%
2 57.29% 9 31.29% 16 27.18%
3 35.29% 10 39.65% 17 23.53%
4 25.53% 11 32.47% 18 30.65%
5 46.00% 12 35.29% 19 39.53%
6 31.53% 13 29.41% 20 43.53%
7 33.47% 14 32.82% 21 40.00%
22 45.88%

همانطور که در جدول فوق مشاهده نمودید، منطقه 1 تهران 57 درصد نسبت به تورم بیشتر رشد کرده است و منطقه 8 تهران 15 درصد نسبت به تورم رشد داشته است. قطعا این مقدار رشد در شهر های اطراف تهران مانند پردیس و اندیشه بیشتر بوده است. و سرمایه گذاری در اندیشه بهتر از نقاطی با بافت فرسوده تهران عمل کرده است. این موضوع حتی در خود شهر تهران متفاوت است که علت آن را در ادامه بررسی خواهیم نمود.

در نهایت جدول فوق نشان می دهد که مسکن از تورم جلوتر است اما در مناطق مختلف تهران این فاصله می تواند بیشتر و یا کمتر باشد. توجه داشته باشید که این بخش به دلیل اینکه در نمودار جزئیات قیمت مشخص نمی شد، به صورت جدول خدمت شما ارائه شده است و نمودار آن به شکل زیر است:

نمودار تغییرات قیمت مسکن در مناطق تهران نسبت به تورم
نمودار تغییرات قیمت مسکن در مناطق تهران نسبت به تورم

پس اگر قصد خرید خانه دارید، در انتظار کاهش 50 درصدی قیمت مسکن تا 2ماه آینده یا سال های آتی نباشید زیرا روند بالا رفتن تورم در کشور چند دهه است که صعودی می باشد و به طبع قیمت مسکن نیز افزایش یافته است. حال می بایست به بررسی این موضوع بپردازیم که علت این تفاوت در مناطق تهران چه می باشد.

علت تفاوت رشد قیمت در مناطق تهران

اول از همه بهتر است بدانید که اگر تعصب روی محلی که در آن زندگی می کنید می تواند در طی چند سال شما را به عقب بی اندازد. برخی از مناطق تهران برند هستند که منطقه 1 شاخص آنهاست و این نقاط همیشه افزایش قیمت بیشتری نسبت به دیگر نقاط تهران دارند.

اما در این بین و جدا از مناطق بالا شهر تهران، نقاطی رو به رشد و تازه ساخت هستند که تجربه نشان داده همیشه نسبت به مناطق دیگر رشد بیشتری داشته اند. این تفاوت در شرق و غرب تهران به وضوح دیده می شود زیرا شرق تهران بافت قدیمی و شهرسازی قدیمی تری نسبت به غرب تهران دارد و 40 سال گذشته قطعا شرق تهران قیمت بیشتری داشته زیرا آباد بوده اما امروز اینگونه نیست و غرب تهران است که برتری دارد.

در حال حاضر منطقه 5 و منطقه 22 که یکی از بهترین محله های غرب تهران برای زندگی است علاوه بر اینکه بیشترین آمار ساخت و ساز را دارا هستند، بلکه بیشترین آمار معاملات را در اختیار دارند و همچنین منطقه 22 را می توان لوکس ترین نقطه در کشور دانست زیرا دریاچه مصنوعی، مرکز خرید ایران مال که وسیع ترین مال در جهان است در کنار دیگر جاذبه های توریستی نظیر شهربازی هزار و یک شهر که بزرگترین در خاورمیانه خواهد بود و آبشار و پارک جنگلی در حال حاضر بهترین منطقه تهران از نظر شهرسازی و امکانات است.

علت تفاوت رشد قیمت در مناطق تهران
علت تفاوت رشد قیمت در مناطق تهران

با توجه به آمار و ارقامی که در بالا مشاهده فرمودید، فروش خانه برای سرمایه گذاری در مناطق رو به رشد می تواند یک گزینه درست و قابل قبول از نظر نتیجه باشد و این نکته را بدانید که حتی ممکن است مناطق کنونی نسبت به مناطق جدیدتر عقب بی افتند اما واقعیت این است که تهران با منطقه 22 به پایان می رسد و دیگر فضایی برای رشد از غرب ندارد و سالهاست که از شرق و شمال و جنوب نیز به اتمام رسیده است.

پس در واقع می توان پیش بینی نمود که تا چند سال آینده زندگی در تهران برای بسیار امکان پذیر نخواهد بود و به شهرهای اطراف کوچ می کنند که البته در تمامی دنیا، قیمت خانه در پایتخت یک کشور بسیار گران است.

انتخاب بهترین منطقه تهران

واقعیت این است که باید تعصب را کنار گذاشت و این را بدانید که عادت انسان بر اساس این است که به سراغ مواردی می رود که با آن آشنایی بیشتری دارد، اما برای خرید ملک و انتخاب بهترین منطقه تهران برای خرید خانه باید آینده را نیز در نظر داشته باشید.

همانطور که 40 سال گذشته خرید زمین از بین شرق و غرب تهران واقعا نیاز به هوش بالا و آینده نگری داشت که نتیجه آن امروز می تواند تفاوت چند برابری ایجاد کند، امروز نیز باید این موضوع و رشد منطقه و قابلیت ساخت و ساز در آن مد نظر قرار بگیرد.

در بافت فرسوده تهران به دلیل عدم امکان ساخت و فضای محدود، همیشه چالش وجود دارد و به همین دلیل است که این منطقه رشد کمتری نسبت به دیگر نقاط دارد پس در واقع سرمایه گذاری مطمئن با سود بالا را می توانید در مناطق جدید تهران انجام دهید.

انتخاب بهترین منطقه تهران
انتخاب بهترین منطقه تهران

همچنین در نظر داشته باشید که در مناطق جدید، شرایط فروش نیز متفاوت است زیرا تعداد پروژه های در حال ساخت بیشتر است. به عنوان مثال در منطقه 22 تهران به دلیل وجود پروژه های تعاونی ساز دولتی در کنار خصوصی سازها، رقابت بر سر فروش و شرایط فروش بسیار فشرده است و به همین منظور می توان با پرداخت مبلغ پیش و اقساط طولانی مدت اقدام به خرید خانه در این نقاط نمود که البته این فرصت تا زمانی وجود دارد که منطقه در حال ساخت و ساز باشد.

همانطور که مشاهده نمودید سرمایه گذاری با سود 50 درصد در منطقه رو به رشد روی خواهد داد که به نسبت نقاطی با پیشرفت کم این مبلغ عدد زیادی به حساب می آید.

همچنین در نظر داشته باشید که تخصص اصلی ما در زمینه پروژه های در حال ساخت در غرب تهران است که می توانیم بر اساس میزان سرمایه ای که در اختیار دارید و انتظاراتی که از خرید پروژه دارید به شما موارد مناسب را معرفی نماییم.

جمع بندی

در این مطلب نمودار رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را منتشر نمودیم و مناطق تهران با بیشترین و کمترین رشد را نیز بر روی نمودار آورده ایم. همچنین بر اساس میزان تورمی که در کشور داشتیم به بررسی این موضوع پرداختیم که کدام مناطق تهران بیشترین رشد قیمت و کدام یک کمترین رشد قیمت را بر اساس تورم آورده اند.

در نهایت علت این تفاوت ها بررسی شد و به این نتیجه رسیدیم که مناطق نوساز و در حال ساخت بهترین گزینه برای خرید در شهر تهران هستند که البته باید به سمت غرب آن باشند زیرا غرب تهران در کنار منطقه 1 بیشترین آمار تغییر قیمت را داشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پروژه های در حال ساخت در غرب تهران و شرایط خرید اقساطی از آن ها می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه