جستجو کردن

نوشته های اخیر

متوسط قیمت مسکن در 10 سال اخیر تهران و مقایسه بازارهای دیگر

اگر به دنبال یک مطلب جامع در مورد تغییرات قیمت مسکن در طی 10 سال اخیر در شهر تهران هستید که آمار و اطلاعات دقیقی را ارائه دهد و همچنین مشخص نماید که رشد و متوسط قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بیشتر و کمتر بوده و همچنین با دیگر بازارهای مالی نظیر طلا، دلار و خودرو مقایسه انجام دهد، این مطلب برای شماست زیرا تخصص اصلی ما در تهران برج در حوزه مسکن شهر تهران است که علاوه بر ارائه اطلاعات دقیق، خلاصه ای از تجربیات خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

متوسط قیمت مسکن در 10 سال اخیر تهران و مقایسه بازارهای دیگر
متوسط قیمت مسکن در 10 سال اخیر تهران و مقایسه بازارهای دیگر

در ابتدا متوسط قیمت مسکن در شهر تهران را طی 10 سال اخیر به صورت کلی بررسی می کنیم و سپس اقدام به ارائه جزئیات بیشتر از مناطق و سال هایی که رشد قیمت بیشتر و کمتر بوده و علت آن می پردازیم.

متوسط قیمت مسکن در تهران در 10 سال اخیر

اگر بخواهیم آمار کلی از متوسط قیمت مسکن در 10 سال اخیر تهران ارائه دهیم باید گفت که قیمت ها در این 10 سال به صورت میانگین 22 برابر شده است و بازه ای که در نظر گرفتیم از سال 1392 تا پایان 1402 میباشد. به صورت میانگین متوسط قیمت مسکن در هر سال 2.2 برابر شده است اما در واقعیت این رویداد به صورت سالانه این عدد نبوده و در طی 10 سال اخیر، از سال 1392 الی دی ماه سال 1396 بازار آرامی داشته ایم و عمده افزایش قیمت ها از اوایل سال 1397 شروع شده و تا سال 1402 ادامه داشته است.

متوسط قیمت مسکن در تهران در 10 سال اخیر
متوسط قیمت مسکن در تهران در 10 سال اخیر

در برخی از سالها شیب افزایش قیمت ها تند و برخی مواقع کندتر بوده است و اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا خانه گران می شود؟ باید گفت که روند تغییر قیمت مسکن در بازه های بیش از 1 سال در 30 سال اخیر همواره صعودی بوده است و در نهایت افزایش قیمت نداشته ایم و کاهش در یک بازه 1 ساله وجود نداشته است.

متوسط قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بیشتر افزایش داشته؟

پیش از اینکه بخواهیم در این مورد صحبت کنیم که متوسط قیمت مسکن در کدام مناطق تهران شیب بیشتر و کدام نقاط کمتر بوده است باید اول به توضیحی در مورد روند گسترش تهران و عواملی که باعث افزایش قیمت در یک منطقه می شوند بپردازیم.

شکل گیری تهران در حوالی بازار کنونی بوده و به سمت شرق گسترش داشته است و به دلیل بسته بودن شرق و رسیدن به کوه این رشد از 40 سال گذشته به سمت غرب تهران بوده است.

آنچه بر اساس تجربه خدمت شما ارائه می دهیم مقایسه قیمت تهرانپارس در شرق تهران به تاریخ 30 سال گذشته و سعادت آباد در غرب به همین تاریخ است که این 2 نقطه دارای قیمت نزدیک به هم بوده اند یعنی تهرانپارس یک محله شناخته شده با شهرسازی مدرن و امکانات شهری کامل بوده و سعادت آباد یک منطقه جدید بدون امکانات و خدمات شهری بوده است.

متوسط قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بیشتر افزایش داشته؟
متوسط قیمت مسکن در کدام مناطق تهران بیشتر افزایش داشته؟

قیمت تهرانپارس در شرق کمی بالاتر از سعادت آباد بوده ولیکن امروز این اختلاف قیمت شاید نزدیک به 2 برابر هم برسد و سعادت آباد گرانتر است. این بدین معنی است که مناطق غربی تهران نسبت به دیگر نقاط به غیر از منطقه 1 و 2 رشد قیمت بیشتری داشته اند و علت آن ساخت و ساز جدید و رشد مناطق است و ارزان ترین مناطق تهران برای خرید خانه در طی این 10 سال آمار ساخت و ساز کمتری داشته اند.

آمار افزایش قیمت مسکن شهر تهران در بازه 10 سال اخیر به شرح زیر است:

منطقه درصد تغییرات منطقه درصد تغییرات منطقه درصد تغییرات
1 2678 8 1962 15 2180
2 2676 9 2232 16 2162
3 2300 10 2376 17 2100
4 2134 11 2254 18 2221
5 2482 12 2300 19 2372
6 2236 13 2200 20 2432
7 2268 14 2258 21 2380
22 2480

بر اساس جدول فوق بیشترین و کمترین افزایش ها در مناطق تهران به شرح زیر است:

 مناطق با بیشترین درصد تغییرات:

  1. منطقه 1: 2678 درصد
  2. منطقه 2: 2676 درصد
  3. منطقه 5: 2482 درصد
  4. منطقه 22: 2480 درصد

مناطق با کمترین درصد تغییرات:

  1. منطقه 8: 1962 درصد
  2. منطقه 17: 2100 درصد
  3. منطقه 4: 2134 درصد
  4. منطقه 16: 2162 درصد

پس باید در نظر داشته باشید که بر خلاف تبلیغاتی که خبرگزاری ها در دوران رکود موقت مسکن انجام می دهند، مانند کاهش 50 درصدی قیمت مسکن در 2 ماه آینده یا ماه های آتی باید بدانید که سابقه چنین امری در طی 30 سال گذشته وجود نداشته است و آمار 10 ساله حداقل 19 برابر شدن متوسط قیمت مسکن را در طی 10 سال نشان می دهد.

شاید برای شما عجیب باشد که چرا منطقه 4 در زمره مناطقی با کمترین درصد تغییرات قرار گرفته اند، علت این موضوع گستردگی این منطقه است که کل محدوده تهرانپارس و بخشی از پاسداران و حتی تا پیش از پل سیدخندان نیز در محدوده منطقه 4 به شمار می آیند به همین دلیل متوسط  افزایش قیمت به علت وجود محله های ضعیف در این منطقه پایین آمده است اما اگر جزئی تر نگاه کنیم خواهیم دید که برخی از محله های منطقه 4 رشد قیمتی معادل منطقه 1 الی 3 داشته اند.

علت تفاوت رشد و عدم رشد متوسط قیمت در مناطق تهران

حال اگر بخواهیم علت تفاوت رشد و عدم رشد متوسط قیمت در مناطق تهران را بررسی کنیم که البته در بالا به آن اشاره نیز شده است، باید بدانید که برخی از محله های تهران با سرعت کند اما در طول زمان از مناطق دیگر عقب می افتند و دلیل این موضوع فرسوده شدن بافت و شهرسازی در این مناطق است.

در مورد تهرانپارس در شرق و سعادت آباد در غرب برایتان مثال زده ایم و همانطور که در جدول فوق مشاهده نمودید، منطقه 5 و منطقه 22، بیشترین رشد قیمت مسکن را طی 10 سال اخیر داشته اند و علت آن نیز رشد ساخت و ساز در این مناطق است که در حال حاضر می توان گفت بیشترین آمار در شهر تهران را دارا می باشند.

علت تفاوت رشد و عدم رشد متوسط قیمت در مناطق تهران
علت تفاوت رشد و عدم رشد متوسط قیمت در مناطق تهران

حتی اگر بخواهیم گزینه هایی برای خرید خانه ارزان در اطراف تهران معرفی کنیم مشاهده می شود که نقاطی که در قسمت غربی واقع شده اند، مانند اندیشه، شهریار، پرند از نقاط دیگری که اطراف تهران به شمار می آیند مانند پاکدشت، ورامین یا حتی اسلامشهر که نزدیک تر به تهران است رشد قیمت بیشتری داشته اند.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید مطلب مقایسه اسلامشهر با اندیشه، پاکدشت و رباط کریم را مطالعه نمایید که نشانگر این موضوع است که اسلامشهر با اینکه نزدیکتر به تهران است از نقاطی نظیر اندیشه از لحاظ رشد قیمت عقب افتاده است و این نشانگر این موضوع است که نقاط جدید با شهرسازی مدرن در نهایت مناطق قدیمی را از نظر رشد قیمت کنار می گذارند و در طول سالیان از آنها جلو می زنند و شاید سرمایه گذاری در اندیشه بهتر از خرید خانه در بافت قدیمی تهران باشد که رشد خود را کرده است و قیمت آن تنها با تورم بالا میرود.

مقایسه رشد قیمت مسکن و دیگر بازارها در 10 سال اخیر

حال اگر بخواهیم مقایسه قیمت مسکن و دیگر بازارها نظیر دلار، طلا و خودرو را در بازه 10 ساله انجام دهیم باید بگوییم که:

قیمت مسکن در 10 سال اخیر 22 برابر شده است.

قیمت طلا در طی این 10 سال 21 برابر شده است.

سود بانکی در یک بازه 10 ساله در صورتی که برداشت نشده باشد سرمایه شما را 6 برابر کرده است.

یک خودرو را نمی توان در بازه 10 ساله در نظر گرفت اما در یک بازه 5 ساله که آخرین سال ورود خودروهای وارداتی بوده است، اگر یک خودروی غیر چینی مانند هیوندایی را صفر نگه داشته بودید افزایش قیمت آن تا امروز 8 برابر بوده است. (در بازه 5 ساله رشد قیمت مسکن 13 برابر و طلا 16 برابر بوده است)

مقایسه رشد قیمت مسکن و دیگر بازارها در 10 سال اخیر
مقایسه رشد قیمت مسکن و دیگر بازارها در 10 سال اخیر

در نظر داشته باشید که رشد قیمت طلا به دلیل کرونا بی سابقه بوده است و قطعا در صورت رخ ندادن اتفاق های این چنینی تکرار نخواهد شد و همچنین رشد 22 برابری متوسط قیمت مسکن بدون در نظر گرفتن قابلیت اجاره دادن و کسب درآمد از این طریق است.

آمار فوق نشان می دهد که فروش خانه برای سرمایه گذاری در بازار دیگر منطقی به نظر نمی آید اما فروش خانه در محله ای که رشد خود را کرده است و خرید خانه در مناطق رو به رشد و غربی تهران قطعا می تواند یک گزینه برای سرمایه گذاری در مسکن به حساب بیاید.
حال در ادامه قصد داریم به بررسی جزئی تر در مورد مناطق غربی تهران که رو به پیشرفت می باشند و شرایط آن ها بپردازیم.

دلیل رشد قیمت مسکن در مناطق 5 و 22

در حال حاضر 2 منطقه در تهران وجود دارند که بیشترین آمار ساخت و ساز را در اختیار دارند و آمار ساخت و ساز و در نتیجه معاملات نیز بالا است. هر جا مردم برای خرید و کسب سود وارد شوند، قیمت ها بالا می رود و این طبیعی است.

در حال حاضر منطقه 22 تهران که آخرین نقطه غربی قابل ساخت تهران است و از سویی وسیع ترین منطقه تهران نیز می باشد، آخرین امید تهران برای تامین مسکن و ساخت و ساز است به همین دلیل است که این منطقه در طرح تفصیلی شهرداری قرار گرفته است و جواز ساخت برج ها در آن صادر شده است.

اگر می خواهید بدانید که منطقه 22 شامل چه محله هایی است و چقدر فرصت برای رشد قیمت در آن وجود دارد، بد نیست بدانید که هنوز غربی ترین محله های این منطقه در حال ساخت می باشند و شهرسازی در آنجا به صورت کامل اجرا نشده است اما محله های شاخص نظیر اطراف دریاچه چیتگر و محله های قدیمی تر رشد قیمت بسیاری داشته اند و ساخت و ساز در آنها طی 5 سال اخیر به شدت انجام شده است.

دلیل رشد قیمت مسکن در مناطق 5 و 22
دلیل رشد قیمت مسکن در مناطق 5 و 22

همچنین اگر می خواهید بدانید که کدام خانه ها در برابر زلزله مقاومند، آن دسته که در برج ها با اسکلت فلزی و سیستم های جدید ضد زلزله ساخته می شوند نسبت به ساختمان های مسکونی عادی با اسکلت بتنی مقاومت چند برابر در مقابل زلزله دارند و به همین دلیل می توان گفت که خانه های مقاوم تهران در برابر زلزله در منطقه 22 تهران قرار گرفته است.

همچنین در نظر داشته باشید که به دلیل پروژه های انبوه در این منطقه، شرایط خرید به صورت اقساطی با پیش پرداخت کم و اقساط چند ساله فراهم است که می تواند از پروژه های دولتی و ارگانی باشد و یا خصوصی که همین موضوع باعث رشد تعداد افرادی شده است که در این منطقه سرمایه گذاری نموده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید شرایط پیش فروش آپارتمان 60 متری در منطقه 22 را مطالعه فرموده و یا با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نموده و در مورد جزئیات این دسته از پروژه ها اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به صورت جامع به بررسی متوسط قیمت مسکن در تهران در طی 10 سال اخیر پرداختیم و به تفکیک منطقه، بیشترین رشد و کمترین رشد را در مناطق تهران بررسی نمودیم. همچنین علت اینکه پرا برخی از مناطق دارای رشد قیمت بیشتر و یا کمتر بوده اند را بررسی نمودیم تا اگر قصد خرید خانه در شهر تهران را دارید بدانید که کدام گزینه ها برای شما بهتر است.

همچنین می توانید برای کسب اطلاعات مشاوره ای در مورد خرید پروژه های در حال ساخت منطقه 22 به صورت اقساطی با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

 

 

در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

پروژه های مرتبط

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
تماس با کارشناس فروش پروژه