جستجو کردن

نوشته های اخیر

فروش خانه برای سرمایه گذاری: آیا روش درستی است؟

  • اگر به فکر فروش خانه برای سرمایه گذاری افتاده اید، بهتر است بدانید که اول باید راه هایی که می توانید از خانه خود بدون آنکه آن را بفروشید برای سرمایه گذاری استفاده نمایید را بدانید و یا بهتر بگوییم اگر به عنوان سرمایه گذاری خانه ای خریداری نموده اید و امروز می خواهید آن را به فروش برسانید و سرمایه گذاری دیگری انجام دهید، چه روش هایی در ابتدا وجود داشته که می توانستید همین چرخه را در سرمایه گذاری مسکن انجام دهید.

    فروش خانه برای سرمایه گذاری: آیا روش درستی است؟
    فروش خانه برای سرمایه گذاری: آیا روش درستی است؟

    حوزه فعالیت ما مسکن است و در مطالب خود بارها گوشزد نموده ایم که صرفا خرید یک خانه را نمی توان سرمایه گذاری نامید، به عنوان مثال اگر با 3 میلیارد تومان می خواهید خانه ای خریداری کنید و آن را نگهداری کنید، 10 سال دیگر همان 1 خانه است اما اگر با روش هایی که به شما در ادامه مطلب معرفی می نماییم اقدام به خرید خانه کنید، در 10 سال آینده به جای 1 واحد مالک 4 واحد دیگر با همان سرمایه اولیه هستید که در ادامه به آن می پردازیم.

    فروش خانه برای سرمایه گذاری

    فروش خانه برای سرمایه گذاری به منزله خروج شما از بازار مسکن است، ممکن خانه شما قدیمی شده است و یا اجاره دادن آن شما را راضی نمی کند و به نظر شما خانه ای که در اختیار دارید به نسبت بهره برداری که از آن انجام می دهید بازدهی مناسبی ندارد.

    علت این موضوع این است که مالکان بیشتر به سمت دریافت اجاره پیش می روند و مستاجر نیز می خواهد پول رهن بیشتر و اجاره کمتری بدهد اما واقعیت این است که اول از همه باید بدانید که پول رهنی که خانه به شما میدهد مانند وام بانکی بدون بهره است که باید به جریان بیفتد و تفاوت بین رهن و اجاره برای شخصی که بتواند با آن سرمایه گذاری انجام دهد بسیار است.

    فروش خانه برای سرمایه گذاری
    فروش خانه برای سرمایه گذاری

    حال برای بسیاری از افراد که روش دریافت اجاره برای شان راحت تر است، سرمایه گذاری با پول رهن کار مشکلی به نظر می آید اما در ادامه شما متوجه خواهید شد که پیش از فروش خانه برای سرمایه گذاری، با استفاده از پول رهن می توانید این کار را انجام دهید و بر خلاف تصور برای مالکان رهن بهتر از اجاره است.

    در ادامه این مطلب اول از همه به سراغ معرفی روشی می رویم که بتوانید 1 خانه را به شکل درست خریداری کنید و در ادامه به معرفی روشی برای سرمایه گذاری با استفاده از آن می نماییم.

    خرید خانه با استفاده از بهره بانکی

    در شرایط کنونی کشور در خرداد ماه سال 1403 که این مطلب بروزرسانی شده است، سپرده بانکی 28 درصد است و بازار ملک نیز راکد است. یعنی سازنده ها با مشکل فروش مواجه شده اند و پیش خرید بسیار آسان با شرایط ایده آل قابل انجام است. از سوی دیگر سود 28 درصدی نیز بسیار راحت است اما مشکل این است که سود بانکی از تورم عقب است و شما اگر پولتان را در بانک بگذارید قطعا در طی چند سال از ارزش می افتد.

    در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری در این اوضاع استفاده از بهره بانکی برای خرید خانه است، زیرا شما تعهدی با قیمت قطعی به صورت اقساطی، آن هم طولانی مدت در هنگام پیش خرید خواهید داشت در حالی که سپرده 28 درصدی از بانک دریافت می کنید.

    برای مثال این روش می توانیم مبلغ 3 میلیارد تومان را در نظر بگیریم که کل سرمایه شما است، اگر بخواهید با این مبلغ خانه ای بخرید قطعا گزینه های مناسبی در شهر تهران نخواهید داشت. اگر می خواهید بدانید گزینه های شما چیست خرید آپارتمان در تهران تا 4 میلیارد را مشاهده فرمایید که حداقل قیمت ها در تهران بین 3 الی 4 میلیارد تومان است.

    خرید خانه با استفاده از بهره بانکی
    خرید خانه با استفاده از بهره بانکی

    شما با 3 میلیارد تومانی که در اختیار دارید می توانید اقدام به پیش خرید یک آپارتمان 60 متری در غرب تهران در محدوده مروارید شهر یا کمی پایینتر در محدوده وردآورد اقدام به خرید کنید. شرایط خرید به اینصورت است که 30 درصد مبلغ باید پیش پرداخت داده شود و 60 درصد به صورت اقساط 36 ماهه با قیمت قطعی، 10 درصد باقی مانده نیز برای سند باقی می ماند که 1 یا 2 سال پس از تکمیل پروژه است.

    یعنی شما واحد 60 متری با قیمت متری 50 میلیون پیش خرید نموده اید و 30 درصد پول پیش می شود 900 میلیون تومان که باید پرداخت کنید و اقساط باقی مانده شما هر 6 ماه یک بار 300 میلیون یعنی ماهانه 50 میلیون تومان است که باید هر 6 ماه پرداخت شود.

    2 میلیارد و 100 میلیون باقی مانده پولتان را در بانک بگذارید و با سود 28 درصد به شما 49 میلیون تومان ماهانه سود می دهد. حال اگر سود را تا 5 ماه، یعنی پیش از موعد قسط در ماه 6 ام برداشت نکنید اختلاف 1 میلیون تومانی جبران می شود که هیچ، پول بیشتری برای شما باقی می ماند. نتیجه سرمایه گذاری شما پس از 3 سال چیست.

    نتیجه سرمایه گذاری برای خرید خانه

    نتیجه سرمایه گذاری شما پس از 3 سال این است که 2 میلیارد و 100 میلیون در بانک دست نخورده باقی مانده و یک ملک 60 متری نیز در اختیار دارید، این سرمایه گذاری با احتساب تورم یک سرمایه گذاری با سود بیشتر از 50 درصد در بازه چند ماهه است.

    حال شما 1 خانه در اختیار دارید و اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید بجای فروش خانه برای سرمایه گذاری از خود خانه ای که بدین شکل خریداری نموده اید برای سرمایه گذاری استفاده نمایید، باید بدانید که کار شما راحت است و به صورت تصاعدی می تواند در بازه چند ساله شما را مالک چند ملک مسکونی کند که در ادامه به آن می پردازیم.

    استفاده از خانه برای سرمایه گذاری به جای فروش

    در مثالی که در بالا برایتان آوردیم، شما مبلغی در بانک دارید و یک ملک که می توانید رهن یا اجاره دهید. برای اولین خرید خانه ای که انجام داده اید کارتان از دومی راحت تر است، اما اگر توان پرداخت اقساط داشته باشید می توانید پولی که در بانک دارید را مجدد برای پول پیش یک ملک دیگر پرداخت کنید و با استفاده از سپرده بانکی و مبلغ اجاره اقدام به پرداخت اقساط کنید.

    در نهایت شاید نیاز به این باشد که ملکی با قیمت پایینتر در نقطه ای دیگر خریداری کنید به شرطی که توان پرداخت اقساط نداشته باشید و یا در نهایت با استفاده از پول رهن کامل ملکی که در اختیار دارید و سپرده بانکی، اقدام به سرمایه گذاری در مسکن نمایید.

    استفاده از خانه برای سرمایه گذاری به جای فروش
    استفاده از خانه برای سرمایه گذاری به جای فروش

    اگر در حال حاضر خانه ای در اختیار دارید و می خواهید این روش را استفاده نمایید، به شرطی که مبلغ رهن خانه شما به حداقلی که مثال زده ایم برسد می توانید این کار را انجام دهید و یا اگر توان پرداخت اقساط تا حدودی را دارید پروژه های پیش فروش بهترین گزینه شما برای ورود به بازار مسکن و به جریان انداختن سرمایه تان است.

    در نهایت اگر نیاز به اطلاعات دقیق تر در مورد گزینه هایی که پیش روی شما برای خرید است دارید، به شما یادآور می شویم که حوزه تخصص ما در این زمینه است و اطلاعات پروژه های در حال ساخت تهران از قبیل دولتی، خصوصی و تعاونی را به همراه شرایط فروش آن ها را می توانیم در اختیار شما قرار داریم.

    فروش ملک برای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر

    اگر واقعا قصد خروج از بازار مسکن را دارید و میخواهید بدانید که وضعیت در دیگر بازارها چگونه است، بد نیست آماری مربوط به 10 سال گذشته از افزایش قیمت ها در بازار مسکن و دیگر بازارها را بررسی کنید.

    در 10 سال گذشته، یعنی از سال 1392 الی 1402، قیمت طلا 22 برابر شده است. اگر پول شما در بانک بوده و سود را نیز برداشت نمی کردید سرمایه شما 6 برابر شده و اگر سرمایه تان به صورت ملک بود، قیمت آن 23 برابر شده است و اگر آن را اجاره می دادید و روی سرمایه تان می گذاشتید رشد سرمایه شما با احتساب اجاره 28 برابر شده است.

    پس نکته ای که وجود دارید این است که اگر میزان سرمایه شما به خرید خانه نمی رسد، می توانید آن را در قالب طلا نگهداری کنید و سپس اقدام به فروش طلا برای خرید خانه نمایید که گزینه منطقی به نظر می رسد و ارزش پول نیز حفظ شده و از بازار مسکن عقب نمی افتد.

    فروش ملک برای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر
    فروش ملک برای سرمایه گذاری در بازارهای دیگر

    همچنین در نظر داشته باشید که قیمت طلا بروز تر از قیمت مسکن است و در زمانی که نرخ ارز اوج میگیرد فرصتی برای فروش طلا بوجود می آید که می توانید 30 الی 40 درصد سرمایه تان را بیشتر کنید و اقدام به خرید خانه کنید زیرا روند افزایش قیمت مسکن بسیار کندتر از نرخ ارز است. این یکی از روش های سرمایه گذاری در ملک است که می توانید برای افزایش موقت سرمایه در زمان اوج گیری نرخ ارز استفاده نمایید.

    در نهایت بازارهای دیگری نیز مانند بورس و ارز دیجیتال وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید و آگاهی نیز به این سادگی بدست نمی آید و قطعا شما نمی توانید با شخصی که کارش فعالیت در چنین بازارهای پرریسکی است و موهایش سفید شده است به صورت هم تراز فعالیت کنید.

    جمع بندی

    در این مطلب به بررسی این موضوع پرداختیم که فروش خانه برای سرمایه گذاری روش درستی برای خروج از بازار مسکن و وارد شدن به بازار دیگر است و آیا تمامی فرصت هایی که در این بازار وجود دارد توسط شما شناسایی و بررسی شده است یا خیر.

    همچنین ایراداتی که در سرمایه گذاری مسکن وجود دارد و نحوه استفاده و تبدیل آن به فرصت ها، همگی ابعاد بزرگ سرمایه گذاری در مسکن را نشان می دهد که اگر قصد تان این است که به جای فروش خانه برای سرمایه گذاری از خود خانه برای این کار استفاده نمایید روش های زیادی وجود دارد که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه