جستجو کردن

نوشته های اخیر

آیا خانه گران می شود؟ پیش بینی قیمت بر اساس آمار گذشته

  • یکی از ایراداتی که در مورد حافظه انسان در مورد قیمت یک کالا وجود دارد این است که اگر قیمت آن کالا به صورت نوسانی بالا و پایین شود و یا شیب ملایمی برای افزایش قیمت داشته باشد، ممکن است شما در طی بازه چند سال متوجه نشوید که به صورت کامل چه اتفاقی رخ داده است و تنها شاید تصور کنید که آن کالا گران شده و مابقی کالاها نیز به همان شکل گران شده اند اما نمی دانید چقدر و شاید با خود تصور می کنید که اگر خانه گران شود خودروی شما نیز گران شده و یا طلاهایتان نیز به همین ترتیب گران شده اند.

    آیا خانه گران می شود؟ پیش بینی قیمت بر اساس آمار گذشته
    آیا خانه گران می شود؟ پیش بینی قیمت بر اساس آمار گذشته

    اما آن چیزی که باید بدانید که معنی گرانی چه بوده، یعنی به عنوان مثال آیا با تورم پیش رفته است و یا بیش از تورم افزایش قیمت داشته است. حال اگر سوال شما این است که آیا خانه گران می شود، ما به بررسی وضعیت گران شدن خانه در 10 سال گذشته می پردازیم و روند افزایش قیمت آن را در تاریخ تیرماه سال 1403 بررسی میکنیم تا بدانید که در صعود و رکود های بازار، در نهایت نتیجه چه شده است و چه خواهد شد.

    آیا خانه گران می شود؟

    چیزی که در ابتدای مطلب برای تان روشن نمودیم این است که در بالا و پایین شدن قیمت ها شاید متوجه نشوید که یک کالا 30 درصد گران شده و 20 درصد ارزان شده و در یک بازه 2 ساله متوجه می شوید که بر خلاف تصورتان که در رکود بازار هستیم، اما در همین رکود قیمت آن کالا 100 درصد افزایش داشته است.

    حال اگر بخواهیم یک بازه 10 ساله و 5 ساله از قیمت مسکن را بررسی کنیم، بر اساس آمار اینگونه است که در طی 10 سال گذشته قیمت مسکن 23 برابر شده است ولیکن عمده افزایش قیمت مربوط به 5 سال اخیر بوده است. یعنی شما در این 10 سال چند سالی داشته اید که قیمت ها تکان نخورده و طی چند سال به شدت بالا رفته است.

    پس در جواب این سوال که آیا خانه گران می شود باید گفت که افزایش قیمت خانه در طی 10 سال به صورت میانگین سالیانه 2.3 برابر بوده است اما ممکن است برخی از سالهای رکود این رقم بسیار پایین تر و در برخی از سالها چند برابر شود و نتیجه آن است که خانه باز هم گران تر می شود و روند آن همیشه به سوی گرانی بوده است.

    آیا خانه گران می شود؟
    آیا خانه گران می شود؟

    در مطلبی تحت عنوان مقایسه رشد قیمت خودرو، طلا و مسکن این آمار به صورت دقیق تر برای دیگر کالاها نیز بررسی شده است و به این نتیجه رسیدیم که در یک بازه 5 ساله، قیمت یک خودروی وارداتی 2017 صفر کیلومتر به شرطی که تا به امروز صفر کیلومتر باقی مانده باشد 9 برابر شده، قیمت طلا 16 برابر و قیمت مسکن با قابلیت اجاره دادن آن 17 برابر و بدون اجاره دادن 13 برابر شده است.

    این در حالی است که تورم در این بازه نزدیک به 7 برابر بوده است یعنی آنچه در سال 1397 می خریدید امروز باید 7 برابر آن را خریداری کنید و نشان دهنده این است که نه تنها خانه گران شده، بلکه 6 برابر بیشتر از تورم رشد قیمت داشته است که آمار عجیبی است.

    چه زمانی خانه گران می شود؟

    حال باید به این قسمت برسیم که چه زمانی خانه گران می شود؟ بر خلاف دیگر کالاهایی نظیر دلار، طلا و خودرو، افزایش قیمت خانه با روند بسیار کندی صورت می گیرد که می تواند یکی از مزایا و معایب سرمایه گذاری در مسکن به صورت همزمان باشد.

    چرا می گوییم به صورت همزمان؟ زیرا اگر در حال خرید مسکن باشید می تواند یک فرصت باشد و اگر بخواهید با عجله ملک خود را بفروشید می تواند یک عیب محسوب شود. شما اگر سرمایه تان را در قالب طلا نگهداری کنید می توانید هنگام اوج گرفتن قیمت ها اقدام به فروش طلا برای خرید خانه کنید و در این حالت شاید سرمایه شما 30 الی 40 درصد نسبت به مسکن جلوتر بی افتد و افزایش سرمایه داشته باشید.

    روند افزایش قیمت خانه شاید تا 1 سال طول بکشد و به همین دلیل است که حتی در زمانی که رکود در بازار برقرار است باز هم افزایش قیمت رخ می دهد و تنها شیب افزایش آن کند می شود.

    چه زمانی خانه گران می شود؟
    چه زمانی خانه گران می شود؟

    همانطور که در بالا مشاهده نمودید، قیمت خانه بیشتر از تورم رشد می کند و این روال وجود داشته است، یعنی اگر نرخ ارز امروز بالا برود، قیمت مسکن هم بر اساس نرخ تورم بالا می رود و هم بر اساس رشد قیمتی که در بازه 5 ساله نشان داده است. این رویداد نه تنها در کشور ما بلکه در تمامی دنیا وجود دارد و املاک یک گزینه سرمایه گذاری معتبر است.

    اگر می خواهید نقد شوندگی ملک شما بالا رود، اقدام به خرید خانه ارزان در اطراف تهران کنید که مسکن مهر می باشند و به راحتی معامله شده و بازارشان داغ است.

    البته خودرو نیز همان حکم را دارد اما موضوع این است که قیمت خودرو نسبت به خانه عقب تر است یعنی رشد قیمت کمتری داشته است و در مطلبی که در مقایسه قیمت ها انجام دادیم که در بالا لینک داده شده است تقریبا قیمت مسکن و خودرو 5 برابر اختلاف رشد قیمت داشته اند.

    قبل از گرانی خانه بخرید

    متاسفانه همانطور که ابتدای مطلب اشاره نمودیم، زمانی که حافظه شما گرانی را می پذیرد، دیگر به سراغ محاسبه آمار و ارقام نمی رود. در حال حاضر بازار ملک در رکود است و پارسال نیز به همین شکل بوده است و شاید تصور شما این است که الان رکود است و افزایش قیمت نداریم اما این اشتباه است.

    حتی در دوران رکود نیز افزایش قیمت داریم اما ممکن است آمار معاملات پایین باشد پس در واقع منتظر ارزان شدن خانه نباشید و بدانید که هر روز گرانتر می شود زیرا جبران افزایش قیمت جا مانده سال گذشته و یا سال قبل تر را می کند.

    خرید ملک یکی از فرصت های سرمایه گذاری در ایران که بهتر است در دوران رکود انجام شود و دقیقا زمانی که کسی به فکر خرید نیست شما اقدام به این کار نمایید زیرا اگر افزایش قیمت آن شروع شود، به راحتی از بازار جا مانده و دیگر نمی توانید خانه ای خریداری کنید.

    قبل از گرانی خانه بخرید
    قبل از گرانی خانه بخرید

    این نکته را هم در نظر بگیرید که آن اختلافی که بابت رشد قیمت بیشتر مسکن نسبت به تورم وجود دارد، مربوط به مناطق تازه تاسیس و نوساز شهر تهران بوده است که همیشه در حال رشد قیمت می باشند. اگر از خود می پرسید که برای سرمایه گذاری کجا خانه بخریم باید بدانید که هر چه منطقه ای که مد نظر دارید نوساز و رو به رشد باشد، عاقبت آن بیشتر است و افزایش قیمت نیز در آن بیشتر خواهد بود.

    به عنوان مثال محله مروارید شهر در منطقه 22 تهران که در حال حاضر بیشترین آمار ساخت و ساز را دارا می باشد، تنها با باز شدن یک خروجی از اتوبان همت به این نقطه افزایش قیمت 30 درصدی داشته است. این اتفاق در محله های نوساز می افتد و فرصتی برای خرید خانه پیش از گرانی در این نقاط فراهم می کند که بتوانید سرمایه خود را افزایش دهید.

    پیش خرید خانه با قیمت قطعی و ثابت

    بد نیست یک راه حل جالب به شما ارائه دهیم که اگر از گران شدن خانه نگران هستید، راهکاری بسیار خوب و سودده است. در زمان رکود سازنده ها برای تامین سرمایه اقدام به پیش فروش می کنند و در این بازه می توان با قیمت قطعی و به صورت اقساطی اقدام به خرید خانه نمود. جدا از اینکه درآمد ساخت و ساز به شدت پایین آمده است معضل تامین سرمایه برای سازنده ها وجود دارد.

    در زمانی که پروژه در حال انجام است که می تواند 3 الی 4 سال باشد، قیمت ملک قطعی است و شرایط پرداخت اقساطی می باشد که این گزینه برای شمایی که امروز پول تان برای خرید خانه کافی نیست و نگران گران شده خانه هستید می تواند یک راه چاره باشد که حداقل وارد بازار خرید شده اید و دیگر نگران گرانی بیشتر نیستید.

    پیش خرید خانه با قیمت قطعی و ثابت
    پیش خرید خانه با قیمت قطعی و ثابت

    جدا از این در منطقه 22 تهران به دلیل حضور تعاونی های دولتی، قیمت ها بسیار مناسب و شرایط پرداخت منعطف است که می توانید برای اطلاع از این پروژه ها بخش پیش فروش تعاونی مسکن ارتش را بررسی کنید و یا با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل نمایید.

    واقعیت این است که افزایش قیمت مسکن همیشگی بوده است و هر گاه خرید آن را به آینده موکول کنید، شاید دیگر نتوانید آن را خریداری کنید و بهتر است اگر خانه اول خود را خریداری نکرده اید، همین امروز اقدام به این کار نمایید.

    خرید خانه با کمک سپرده بانکی

    در حال حاضر که بازار در حالت رکود است، بانک ها به سپرده ها 28 درصد سود می دهند که فرصتی برای خرید خانه به صورت پیش خرید فراهم نموده است که می توانید با پرداخت یک مبلغ به صورت پیش و گذاشتن مبلغی دیگر در بانک دریافت سود، اقدام به پرداخت اقساط نمایید بدون آنکه از اصل سرمایه برداشت کنید.

    روش انجام این کار را در مطلبی تحت عنوان با 5 میلیارد چیکار میشه کرد به صورت کامل توضیح دادیم که در واقع استفاده از فرصتی است که در شرایط کنونی وجود دارد.

    خرید خانه با کمک سپرده بانکی
    خرید خانه با کمک سپرده بانکی

    با استفاده از این روش شما می توانید با 30 درصد مبلغ اقدام به خرید خانه کرده و با سپرده کردن 70 درصد مابقی اقساط را به صورت کامل پرداخت کنید که در نهایت پس از 3 سال برای شما 1 خانه باقی می ماند و 70 درصد از پولی که باید پرداخت میکردید در بانک دست نخورده است و تنها با 30 درصد صاحب خانه شده اید و شاید باورتان نشود اما سرمایه گذاری با سود بالای 30 درصد در بازه چند ماهه انجام داده اید اگر نتیجه را بر ماه تقسیم نمایید.

    به طور کلی اگر برای خرید خانه نا امید شده اید و تصور شما این است که اینقدر گران شده که نمی توانید وارد آن شوید، باید به شما بگوییم که این فرصت وجود دارد و برای هر میزان سرمایه به نحوی می توانید وارد این بازار شوید.

    اگر نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

    جمع بندی

    در این مطلب ضمن بررسی آمار 10 سال گذشته افزایش قیمت مسکن و محاسبه تورم و رشد قیمت به بررسی این موضوع پرداختیم که آیا خانه گرانتر می شود و به این نتیجه رسیدیم که شاید در برخی از سال ها این روند بسیار کند و یا مسکوت شود اما همان عقب ماندن از رشد قیمت را ممکن است در 2 سال جبران کند و خانه همیشه در حال گرانتر شدن است.

    پیشنهاد ما این است که اگر هنوز خانه اول خود را خریداری نکرده اید سریعتر اقدام کنید و اگر نمی دانید که با سرمایه ای که دارید می توانید اقدام به این کار کنید یا خیر، کافیست برای اطلاع از پروژه های پیش فروش و در حال ساخت شهر تهران و شرایط اقساطی خرید از آن ها با کارشناسان ما در تهران برج تماس حاصل فرمایید.

     

    این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

    در صورت نیاز به مشاوره،اطلاعات خود را وارد نمایید. اگر در ساعات اداری باشیم، به سرعت تماس خواهیم گرفت.

    پروژه های مرتبط

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    اسکرول به بالا
    تماس با کارشناس فروش پروژه